Moervaart route. (80 km)

Bron: www.youroute.com /  Bailybrug-Moervaart motorroute

29 feb 2016: 4°C, zonnig

Start: 10:00u, afrit 11 op E17 / Rivierstraat Beervelde

Een prachtige blauwe hemel. Al in lang niet zo blauw gezien. Maar wel behoorlijk fris. Gelukkig zijn we jong, vitaal en in een euforische bui.

Vooruit dan maar, in rechte lijn de Rivierstraat door. Eventjes zwaaien naar Graaf Renaud de Kerckhove de Denterghem als ik zijn kasteel met prachtig park voorbij-brom. Antwerpsesteenweg (N70) over en richting “Mendonk” blijven volgen.20160229_SPANJEVEERBRUG_2

  • Mendonk, een kanaaldorp van Merovingische oorsprong, dat al in 694 als “Medmedung” werd vermeld.
  • In 1977 werd in Mendonk door de genietroepen een “baileybrug” over de Moervaart gebouwd. Het 70-meter lange gevaarte rust op twee houten vakwerk-pijlers. Behoorlijk uniek gezicht. Veerman De Vilder maakte er op 31 maart 1977 de laatste overtocht met de manuele veerpont. De brug werd op 1 april 1977 geopend voor verkeer tot 2,5 ton.

Na 39 jaren straalt de geniebrug nog steeds vertrouwen uit. Hop en er over dan maar. Rakelings langs de R4 (bweuk) en terug tussen de velden (ha) in de richting Wachtebeke.
20160229_WACHTEBEKE

 

 

Een gedenkplaat wijst mij op de aanleg van een heuse betonweg tussen Wachtebeke en Moerbeke. In 1951. Ik mag mij een gelukkig mens voelen. Glorie, glorie, die neem ik dus.

 

 

20160229_MOERBEKE_1Hmm…..inderdaad niet slecht. Vooral de kapel van Antonius van Padua, net voor Moerbeke. Het heeft een heerlijk bankje. Ik kan er mijn verkleumde botten opwarmen aan een heerlijke zon.

 

 

 

 

 

 

Moerbeke biedt het heerlijke gevoel van een oud landelijk dorp. Keurige (heel keurig) onderhouden pleintjes. Een gotische hallenkerk (14de eeuw) opgedragen aan…, jawel: Antonius. En als u zich afvraagt wat die mens hier te zoeken had, hawel het antwoord staat op het volgende pleintje. Daar vindt u begot een prachtige brouwerij! Ik moet eens opzoeken of ze daar nog iets brouwen.

In afwachting gaat het langs de Terwestbrug naar Klein-Sinaai, Eksaarde, Lokeren en terug.20160229_MOERVAART

Einde: 12:00, afrit 11 op E17 / Rivierstraat Beervelde

Leave a Reply

