Ethanol (Nl)

Laten we duidelijk zijn. Enkel de FFV (Flexibele Brandstof Voertuigen) kunnen op Bio-ethanol draaien. Bio-ethanol is een mengsel van 15 % benzine met 85 % ethanol. Onze Royal Enfield is niet zo’n FFV. We kunnen dus geen E85 gebruiken. Gelukkig, is deze brandstof enkel in Brazilië, Zweden en USA verkrijgbaar.

In Europa, bevat de benzine niet meer dan 5 % ethanol (spec EN228). Maar Europa zou Europa niet zijn zonder uitzonderingen. Finland, Frankrijk en Duitsland hebben een 10 % ethanol mengsel beschikbaar in de benzine stations.

De indicatie is als volgt:

  • E5 is 5 % bio-ethanol gemengd in standaard benzine.
  • E10 is 10 % bio-ethanol gemengd in standaard benzine.

Verbruik:

Ethanol bevat minder energie dan benzine. Voor een E10 benzine is dat 2 % minder in vergelijking met conventionele benzine. Dit houdt een extra verbruik van 1,5 % in voor gelijke prestaties. (source: Allgemeine Deutsche Automobil-Club).

Is ethanol gevaarlijk voor je motor?

Indien je hoge druk met hoge temperatuur combineert, kan ethanol corrosie van aluminium veroorzaken. Dit kan het geval zijn voor brandstof leidingen, brandstofpompen,…

Ethanol kan ook kunststof en rubber aantasten. Slangen, dichtingen en kunststof benzinetanks (enkellaags) kunnen zo het slachtoffer worden van een sluipende lekkage. Meestal ontdek je dit door een toenemende benzinegeur.

Besluit:

  • Voor de nieuwe Royal Enfield motoren is er geen onmiddellijk probleem. Het concept van de Europese motor steunt het gebruik van benzine met een beperkte ethanol mix. Om veilig te spelen gebruik je best de E5 versie.
  • Voor oude Royal Enfield motoren is het beter om geen ethanol in de benzine te hebben, of maximaal een E5 graad. In Zweden en Frankrijk kan het een probleem zijn om deze E5 benzine te vinden. In Duitsland is een benzinestation verplicht om naast E10, ook een E5 aan te bieden. Eventueel kan je de oude rubber en kunststof in het brandstofsysteem vervangen door nieuwere materialen.

Indien de binnenkant van een oude benzinetank afgedicht wordt met een hars, dan is er veel kans dat dit hars wordt aangetast door de ethanol. Deze harsen vermijden de onmiddellijke aankoop van een nieuwe tank, maar houden dus een potentieel risico in.

Advertisements

One thought on “Ethanol (Nl)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s