Zwalmstreek.

9 januari 2016

Blijkbaar kijkt het weer niet naar dezelfde buienradar gekeken als ik. Pas in Merelbeke, zo’n 10 km van thuis, kom ik al in een druilerige regenbui terecht. Maar plooien? Neen, dat staat niet op het menu van een Royal Enfield rijder.  Doorgaan dus maar, in de hoop dat mijn nieuwe motor het ook in vochtige omstandigheden doet. En ja hoor. Geen enkel probleem. Ik bereik Geraardsbergen kort na de middag en geniet er van een heerlijke kom verse soep in Café Brasserie Eendracht, op de markt. In geen jaren meer meegemaakt: verse erwtensoep, met spekjes, worst en een boerenboterham erbij, voor 4,5 €.

Helemaal opgewarmd dan maar weer op stap. Eerst nog eens het oliepeil nakijken. zwalmrouteEn omdat er nog geen
hechte band is tussen mij en mijn nieuwe vriend, ga ik voor de zekerheid toch maar een busje olie kopen.  Een niet gefundeerd wantrouwen blijkt. Ik heb de bus olie ongeopend naar huis gebracht. Beetje rondtoeren dan maar. De “zwalmroute”, altijd goed. En jawel, waarom niet? Ik ben in een euforische bui en zal mezelf eens trakteren op een heerlijke koffie zie. Bovenop de Kluisberg.

Blijf ik nu toch maar rijden zeker? Er schijnt geen einde aan te komen. Ze hebben zeker en vast die verdomde Kluisberg ergens anders gelegd, zomaar, om een mens te pesten. Ik heb er geen benul meer van waar ik ergens ben. En dan toch, een bord: Amoingies! Nog nooit van gehoord. Afin, ik ben blijkbaar stiekem de taalgrens overgestoken en wat verder vind ik een pijl naar “Renaix”. Gered, want Renaix- Ronse, dat ken ik. Of toch niet ? Want zo zonder GPS…Geef toe, een mens kan zijn Royal Enfield toch niet ontsieren met zo’n stuk elektronica? Dat staat toch niet he? Doorbijten dus maar, met mijn oriëntatie volledig in de war. De geplande toer van 80 km werd er eentje van 180 km. Ik was nog net voor het donker thuis. En fier jong! 180 km, inclusief regen, en mijn Royal Enfield deed het met gemak. We gaan nog vrienden worden. Ik voel het.

Leave a Reply

