De juiste bandenspanning.

Het hang er van af of je in de gebruikershandleiding bij je Royal Enfield kijkt o fje gaat het werklaatsboek raadplegen. Je vindt er afwijkende informatie. Het lijkt er zelfs op dat de onzetting van psi naar bar onder druk komt te staan.

Uit de beschikbare lectuur hebben we:

18” wielen

Gebruikers handleiding

Werkplaatsboek
Solo psi kg/cm² psi kg/cm²

Voor

20 1,41

18

1,24

Achter

30

2,11 28

1,93

Met passagier        

Voor

22 1,55 20

1,38

Achter

32

2,25 30

2,07

1 psi = 6894,757 N/m² = 0,06894757 bar,  and: 1 bar = 1 kg/cm²

Als je met een 19” wiel rijdt mag 2 psi (=0,14 kg/cm²)toevoegen voor een solo rijder en 3 psi (= 0,21 kg/cm²) er bij met een passagier.

TIP: voor onderweg onthoud je: 100 psi = 7 kg/cm² (= 7 bar)

Rijden met een te lage bandenspanning kan dramatische gevolgen hebben. Hierover gaan heel wat wilde verhalen de ronde, maar ik onthoud er twee, omdat ze enige technische achtergrond hebben.

doorsnede-autoband.jpg.pagespeed.ce.zRTotmFxea

Een te lage bandenspanning kan slippen van de band op het wiel tot gevolg hebben. Tussen de binnenband en de buitenband is er een groot contactoppervlak en dus heel wat wrijving. Slipt de buitenband, dan zal de binnenband meeslippen. Het ventiel zit echter vast aan de binnenband en is gemonteerd aan het wiel. Door verplaatsing van de binnenband ten opzichte van het wiel, kan het ventiel afscheuren. De band loopt in luttele seconden helemaal leeg.

band er af

Met een te lage bandenspanning zit de hiel van de buitenband niet echt hard tegen de velgrand. Bij het nemen van een bocht komen er heel wat krachten op de band en kan deze naar het midden van de velg worden geduwd. Het midden van de velg heeft een kleinere diameter en de band riskeert van de velg te lopen. Niet echt een belevenis om naar uit te kijken.

Ik ben zo’n beetje gaan luisteren bij onze vrienden van de Royal Association in Frankrijk en de Bullet Club in Delhi. En ik heb ook wat gegrasduind door het www. De volgende tabel geeft een samenvatting van de praktijk onder Royal Enfield rijders:

Solo Front 2,0 kg/cm² 29 psi
  Rear 2,2 kg/cm² 32 psi
With Pillion Front 2,2 kg/cm² 32 psi
  Rear 2,4 kg/cm² 35 psi

Behoorlijk wat verschil met de documentatie dus, vooral voor de voorband. Ik acht het niet onmogelijk dat dit komt door het klimaatverschil tussen Europa en India, maar heb daar geen bewijs van.

Dus, alhoewel de laatste tabel weergeeft wat RE rijders werkelijk doen in Europa raad ik toch aan om wat voorzichtig te zijn, vooral met de voorband.

Het kan zeker heel nuttig zijn om uw ervaring met bandenspanning te delen. Stuur je mening door op:

refriends.be@gmail.com

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s