Ook een beetje E10?

Heel wat heibel in de media:” Onze Super 95 wordt door E10 vervangen”.

E10
Een pomp die het (bijna) juist aangeeft.

Neen dus, je zal nog de 95 octaan en de 98 octaan kunnen tanken.

Wat is er dan gaaande?

zie ook: Ethanol & octane (3 maart 2016)

 

 

 
Op dit moment tanken we in België allemaal Benzine 95 – E5.  Benzine dus. Met een octaan-getal van 95 en 5% Ethanol bijgemengd. Dat wordt gewoon Benzine 95 – E10. Een octaangetal van 95 met 10% ethanol er bij.

Wat veranderd er dan?

In plaats van 5% ethanol zal er nu 10% ethanol worden bijgemengd. Het voordeel is geheel en al voor de staat. De gebruikte ethanol komt van de landbouw (koolzaad). Is dus een  “hernieuwbare” energiebron. Door 10% van de benzine door deze ethanol te vervangen komt de staat dus tegemoet aan de akkoorden om meer hernieuwbare energie te gebruiken. We zullen dus eigenlijk een benzine van 95 octaan met 10% ethanol tanken.

Het is waar. Ethanol heeft een zeer hoog RON getal en het mengsel zal dus de neiging vertonen om in een testmotor een hoger octaan getal te tonen. Na korte tijd in uw tank gaat de ethanol water opnemen en naar de bodem zakken. Na lange stilstand zou het dus kunnen dat onderaan ethanol en water zit en bovenaan een benzine met een sub-octaan getal (lager dan oorspronkelijk)

Maar we hebben geluk: we nemen de brandstof geleidelijk af onderaan onze tank. Is daar enig ethanol bezinksel, dan gaat dat linea recta de motor in. Nog voor het een probleem kan veroorzaken.

Heeft dit gevolgen voor onze motoren?

Voor de nieuwe Royal Enfields niet. De motor is nog steeds een motor met lage compressieverhouding (zo’n 8,5:1). De motor is dus niet zo gevoelig voor “kloppen” (knocking) door ongecontroleerde verbranding als de hoge compressiemotoren (ziet ge ons die puffende en knallende Japanse racers al voorbij tuffen?). We kunnen met onze EFI tot een octaan-getal van ongeveer 87 zakken zonder problemen te krijgen. Mooi zo, we pom-pom’n dus gewoon verder.

Waar zit het addertje?

  • De petroleumindustrie zal geen lagere inkomst dulden. De boer wil ook wat voor zijn koolzaadvelden. En de staat? Wel, de staat haalt de extra kosten bij ons. We zullen dus wat meer betalen per liter.
    Ga nu uw motor nog niet verkopen. De meerkost zal je enkel voor die 5% meer ethanol betalen. Het zal dus nog wel meevallen met onze zuinige EFI’s.
  • Maar ethanol is een raar goedje.
    Het spul heeft de neiging om kunststoffen en rubbers aan te vreten. Rubber slangetjes, dichtingen en coatings in de oude tanken kunnen dus worden aangetast. Onze nieuwe motoren zijn daar wel op voorzien. De veteranen onder ons moeten echter wel opletten. Eventueel moeten ze de ethanol terug uit de benzine halen (zie voor truuks op het internet). Wees wel voorzichtig! Ethanol en benzine zijn uiterst brandbaar in zowat alle omstandigheden.

We hebben al ervaring.

Inderdaad. In frankrijk is de 95 octaan benzine aan de pomp, al jaren met 10% ethanol gedoped. De laaatste jaren al in Frankrijk rondgetuft? Getankt ook? Wel dan heb je al op die E10 benzine gereden.

 

Advertisements

One thought on “Ook een beetje E10?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s