Een stalen remleiding?

Wel ja, het gaat hier niet om een echte leiding uit staal. Zoals je al hebt gemerkt, is de hydraulische leiding naar de voorrem uit rubber gemaakt en behoorlijk flexibel.  En dat is goed zo.

92880


De grote truuk

Bij hydraulische schijfremmen gebruiken we twee soorten zuigers: die in de “Hoofdcylinder” en die in de “remklauw”.

De zuiger in de hoofdcylinder bewegen we door de remhendel. We duwen hydraulische olie naar de zuiger in de remklauw. Nu heeft hydraulische olie de fantastische eigenschap om niet samendrukbaar te zijn.  Het is dus als een stijve verbinding tussen de twee zuigers.


Wat is er mis?

De verbinding tussen de hoofdcylinder en de remklauw is een rubber slang. Daar zit dus die olie onder druk in. En daar zit ook het probleem: de rubber darm zet uit onder druk. We verliezen dus een deel van de “stijfheid” van de olie. Zeer vervelend als dit om een rem gaat, niet? De remkracht kan zo’n beetje op en af gaan tijdens het vertragen.

Fix it.

De “stalen remleiding” is eigenlijk een rubber leiding met een stalen vlecht er omheen. De vlecht verhindert dat de leiding uitzet, terwijl die toch zijn flexibiliteit bewaart.

Ik vervang binnenkort in elk geval de originele rubber leiding op mijn Royal Enfield door een stalen exemplaar. (Ik schat de totale kost op een 100€).

Zie verder: Een stalen remleiding geplaatst

Advertisements

One thought on “Een stalen remleiding?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s