Vloeibare pakkingen. Een goed idee?

  • Natuurlijk zijn vloeibare pakkingen nuttig.
  • Zeker, ze hebben uitstekende kwaliteiten.
  • Vanzelfspekend zult u ze gebruiken

Maar geloof niet alle euforische uitroepen van de verkopers. Ook de beste vloeibare pakking kent zijn beperking. Reclame slaat u om de oren met begrippen als FIP-pakkingen, hoge en lage temperatuur bestendigheid, silicone dichting,… .Maar wat moet u nu geloven en onthouden?

Wat is een FIP pakking?

Het letterwoord FIP komt van “Form-In-Place” pakking. Het is dus een pakking welke u ter plekke in een vloeibare vorm aanbrengt. Het goedje hardt uit tot een polymeer (kunststof).

Wat kunt u afdichten?

Reinig de af te dichten vlakken grondig. Bedenk: de vlakken kunnen geslepen zijn met een precisie van een duizendste millimeter. Ga ze dus niet te lijf met warmtebronnen (een chalumeau bijvoorbeeld) of metalen schraapgereedschap. Elke kras in het vlak is een goeie reden voor een lek.

Oud pakkingmateriaal verwijder je het best chemisch. Methyleenchloride werkt goed, maar is een gevaarlijk goedje voor de gezondheid. Het is veiliger om in de handel verkrijgbare verfstrippers of oplosmiddelen voor dichtingen te gebruiken. Week de dichting goed en duw ze daarna van het oppervlak met een plastic spatel.

Blijf van de koppakking af.

Voor de Belgen: joint-de-culasse. Neem het van mij aan, een koppakking vervang je niet door een vloeibare pakking. Als koppakking gebruikt u altijd een vaste pakking, zelfs met metalen verstevigingen. Besef, de dikte van de koppakking beïnvloedde hoogte van de cilinder. De diktemaat moet dus behoorlijk precies zijn. Als het kan, gebruik dan een origineel exemplaar.

Vloeibare pakkingen van welke soort ook, zijn ongeschikt om de koppakking te vervangen.

Controleer de cilinder en cilinderkop op hun vlakheid en laat ze opnieuw vlakslijpen als dat nodig blijkt. Volg bij de montage de volgorde van aanspannen en respecteer de opgegeven aandraaikoppel. Vroeger was er nog wel een compound te verkrijgen om de vaste pakking mee in te smeren. Het goedje gaf echter grote problemen bij een latere demontage. De huidige silicone pakkingen zijn totaal ongeschikt om een koppakking te vervangen.

Stijve flenzen

rigid-flangeEen stijve flens bestaat uit twee bewerkte, metalen vlakken. De vlakken hebben een respectabele dikte en zijn niet zomaar te vervormen (vb: aansluitvlak van waterpomp of oliepomp).

Let bij een gebruik van vloeibare pakking op het volgende:

Heeft de afstand tussen de flenzen (en dus de dikte van de pakking) invloed op de werking?

  • Gebruik een anaerobe pakking

Moet u het onderdeel geregeld demonteren in de toekomst?

  • Gebruik een silicone pakking

Anaerobe pakkingen.

Het dikvloeibaar goedje is hetzelfde als de gelijknamige borgmiddelen voor schroefdraad (Loctite 243 en dergelijke). Alleen is het uitgeharde polymeer niet zo sterk. De twee vlakken van uw flenzen zijn dus samen gelijmd en het is moeilijk ze achteraf te demonteren.

Voor de demontage: Anaerobe producten verdragen maximaal 150°C. Opwarmen tot +150°C (met een elektrische verfstripper) vernield de lijmlaag, waarna u gemakkelijk kan demonteren.

Silicone pakkingen

Silicone vormt na uitharding een elastisch (rubber achtig) materiaal. Je brengt het dik aan en overbrugt grote openingen. Een vloeibare pakking kunt u “herbruikbaar” aanbrengen. Zijn flexibiliteit laat wel geen grote drukken toe. De temperatuur bestendigheid gaat van -40°C tot 200°C. Een rode versie kan geen hogere temperaturen aan dan de blauwe, het gaat hier om een marketing verhaaltje. Silicone is silicone en kan maximaal tegen 200°C.

Flexibele flenzen

flex-flange

 

 

Bij een flexibele flens is minstens één van de twee delen buigzaam of vervormbaar (vb: kleppendeksel of carterpan). Hier is steeds een flexibele FIP pakking nodig: een silicone pakking.

Hoe aan te brengen?

Anaerobe dichting

Anaerobe producten harden uit in aanwezigheid van metaalionen en afwezigheid van lucht.

Pardon?

Afwezigheid van lucht kunnen we ons inbeelden. De chemische reactie gaat door op plaatsen waar geen lucht bij het product kan. Tussen de flenzen bijvoorbeeld. Het te veel aan product loopt uit de flens en blijft in aanraking met de lucht. Hardt dus niet uit. Anaerobe harsen zijn ook oplosbaar in olie zolang ze niet uitgehard zijn. Aldus, geen zorgen over restjes welke in de motor vallen.

Er is ook contact zijn met metaalionen vereist. Onthoudt u het zo: hoe meer ionen, hoe sneller een metaal wil corroderen. (Niet toepassen op roestvrij staal dus.)

rigid

  • Verzekert u van een proper oppervlak zonder vet en olie. Een oxide laag met een fijne staalwol zachtjes wegwerken (zo stelt u de metaalionen beschikbaar).
  • Een dunne laag product aanbrengen op één van de flenshelften. Flens samenbouwen en dichtschroeven op het voorgeschreven koppel.
  • Uithardingstijd voor de dichting is minimaal 3 uren.

Silicone dichting

flex

  • Verzekert u er van een proper oppervlak, zonder vet en olie.
  • Breng een worst silicone aan op één van de flenshelften. Bij voorkeur op de plaats waar de te vervangen dichting hoort te zitten.
  • Wacht tot de silicone worst een “huid” vormt (een 20 tal minuten). Bij aanraking zal de dichtstof aanvoelen als een zelfklever maar er zal geen product op uw vinger zitten.
  • Monteer de flens en draai de bouten handvast.
  • U kunt nu een uurtje koffie drinken. Laat de dichtstof gerust een stevige huid vormen. De huidvorming voorkomt bij aandraaien van de bouten, dat (niet oplosbare) dichtstof in de motor valt. Draai na een uurtje de bouten op koppel aan.
  • Snij de overtollige dichtstof, aan de rand van de flens weg.

Voor het geval u de flens veel demonteert, kan u de dichtstof op één flenshelft aanbrengen en vóór de samenbouw een dun laagje olie op de andere flenshelft aanbrengen. Zo kleeft de dichting maar aan één kant van de flens.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s